Parkeergeld kan geïnvesteerd worden in fietsvoorzieningen die perfect kunnen aansluiten op de fietssnelwegen die Ternat doorkruisen.

Parkeergeld kan geïnvesteerd worden in fietsvoorzieningen die perfect kunnen aansluiten op de fietssnelwegen die Ternat doorkruisen.

Bron: Belleman Ternat Johan Van Gestel

Wat je moet weten over parkeren in Ternat

Voorlopig is parkeren in Ternat nog gratis.
In de buurt van de stations zal de Ternatse treinreiziger binnenkort een kaart van 50 euro dienen aan te schaffen wil hij er ongehinderd een dag staan. Voor de uitwerking en controle werd een extern privébedrijf aangesteld (OPC) dat hierop zal toezien. Het is een bedrijf met ervaring want het doet dezelfde job al in veel Pajotse gemeenten. Burgemeester Luc Wachtelaer, bevoegd voor verkeersbeleid, gaf ons de nodige uitleg.
En beste lezer/parkeerder: nog geen paniek… Er is een inloopperiode en er volgt een infovergadering en folder in de bus.

Hoe werkt het?

Je mag rustig stellen dat de meeste inwoners van Ternat eigenlijk geen echte parkeerproblemen kennen, ze parkeren meestal gratis voor de deur, aldus Wachtelaer. Het knelpunt wordt echter hoe langer hoe meer je wagen kwijtraken aan de stations (Ternat/Essene-Lombeek). Ook op de Markt staat het vaak eivol.
De mensen die gebruik maken van de parking aan het station, kregen recent een briefje onder de wisser met de melding dat er vanaf 17 februari zal dienen betaald voor de parking. Het kost de treinreiziger 350 Euro per jaar. Wie één dag komt, betaalt als NMBS-klant 6,85 euro, als je de trein niet neemt kost dit 16,60 Euro. Deze voorlopig nog gratis parking trekt heel wat volk van buiten Ternat. Logisch als je weet dat al heel wat gemeenten betalend parkeren invoerden, lang voor Ternat. Het probleem schuift op, zo vreest Dilbeek…
De Ternattenaar die een dag zijn wagen wenst achter te laten in de stationsbuurt koopt een kaart voor 50 Euro. Deze kaart is een gans jaar geldig en geeft het recht om in de stationsomgeving te parkeren. Dit is dus geen toelating om op de NMBS-parking te gaan staan. Het gaat om een zone van 450 meter rondom de stations. Wie verder wil gaan staan als treinreiziger kan nog steeds gratis parkeren, bijvoorbeeld op de parking van Sparta Den Bos. Bedrijven die in deze zone werkzaam zijn dienen normaal parking te voorzien voor hun werknemers. Indien ze toch parking willen voor werknemers die niet in Ternat wonen, betalen ze 350 euro.
Aan het station van Essene-Lombeek wordt het blauwe zone. Dit moet het langdurig wild parkeren tegengaan in deze buurt. Inwoners met 50 Euro-kaart of mensen met een bewonerskaart blijven hier terecht kunnen.

Waar koop ik een kaart?

Wie zo een parkeerkaart van 50 Euro nodig heeft (langdurig parkeren in de buurt van de stations) kan deze bestellen op parkeren.be. Binnen de drie werkdagen wordt deze normaal thuis bezorgd door het parkeerbedrijf. Wie dit niet digitaal wenst te doen, kan hiervoor terecht in een shop in het gemeentehuis. Juiste dagen en openingsuren van deze shop vernemen jullie later.
Voor wie kort wil parkeren in de blauwe zones van Ternat, verandert er eigenlijk niets. 19 februari start de sensibiliseringscampagne die de mensen een maand de tijd moet gunnen om aan het nieuwe systeem te wennen. Overtreders krijgen dan nog geen boete. Let wel op want de regels van de blauwe zone blijven van kracht tijdens deze periode. Vermijd de bijhorende gasboetes, aldus burgemeester Wachtelaer.
Er komt een folder in de bus met alle uitleg en een kaart van de verschillende parkeerzones. Dit moet volledige duidelijkheid geven over de nieuwe regeling. 20 februari volgt er een infovergadering in De Ploter waar je alle vragen kwijt kunt.
Na de invoering wordt het geheel geëvalueerd. Het is ook de bedoeling om de parkeernoden binnen Ternat op deze manier in kaart te brengen. Ternat plant ook overleg met de hogere overheid voor bijkomende, alternatieve parkings die het doorgaand verkeer in Ternat op termijn zouden kunnen verminderen.
Luc Wachtelaer vertelt er graag bij dat het parkeerbedrijf OPC de gemeente jaarlijks 125.000 Euro opbrengst garandeert. Geld dat gebruikt kan worden om te investeren in fietsvoorzieningen die perfect kunnen aansluiten op de fietssnelwegen die Ternat doorkruisen.

foto van Belleman Ternat Johan Van Gestel.
foto van Belleman Ternat Johan Van Gestel.


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *